Freedom House raportti Venäjästä

Freedom Housen tutkimus kertoo karua kieltä: Venäjän vapaus on liukunut alaspäin vuosi vuodelta vuodesta 2002 lähtien. Nykyinen sijainti on jaettu 164. sija 195 maan joukossa.

http://www.freedomhouse.org/uploads/fop/2007/pfscharts.pdf (maakohtainen rankinglista sivulla 8 )

Maakohtaiset raportit: http://www.freedomhouse.org/uploads/fop/2007/fopdraftreport.pdf

Raportissa kerrotaan Venäjästä:

  • Status: Not Free
  • Legal Environment: 18
  • Political Environment: 33
  • Economic Environment: 24
  • Total Score: 75

Media freedom was further curtailed in 2006 as President Vladimir Putin’s government passed legislation restricting news reporting and journalists were subjected to physical violence and intimidation. Although the Russian constitution provides for freedom of speech and of the press, authorities are able to use the legislative and judicial systems to harass and prosecute independent journalists. In January, Putin signed into law new regulations that required stricter registration and reporting for nongovernmental organizations (NGOs), thus asserting greater government control over civil society and potentially hindering journalists from obtaining news from NGOs.

Despite public objections, Russia’s parliament also passed amendments to the Law on Fighting Extremist Activity, which Putin then signed in July. The measure expanded the definition of extremism to include media criticism of public officials, and authorized up to three years’ imprisonment for journalists as well as the suspension or closure of their publications if they were convicted.

During 2006, journalists continued to face criminal libel charges for printing and broadcasting statements that were unfavorable to public officials. Criminal courts also sentenced several journalists on charges of “inciting racial hatred” for publicizing controversial events in Chechnya.

Stanislav Dmitriyevsky, head of the Russian-Chechen Friendship Society, was convicted of the offense in February after publishing statements by leading Chechen separatists like the late Aslan Maskhadov. He received a suspended prison sentence and probation, but his conviction allowed the government to shutter his organization in October under a provision of the new NGO law. It remained open, with appeals pending, at year’s end. Boris Stomakhin of the monthly Radikalnaya Politika, who has written various critical articles on Russia’s actions in Chechnya, was sentenced in November to five years in prison.

The international media community expressed its shock at the October murder of Novaya Gazeta journalist Anna Politkovskaya, who was renowned for her independent reporting about abuses committed in the war in Chechnya. Other journalists who were killed in 2006-likely for reasons tied to their work, according to media watchdogs-included Ilya Zimin, a correspondent for the national television station NTV; Vagif Kochetkov, a correspondent for the Moscow daily Trud and columnist for the Tula paper Tulskii Molodoi Kommunar; Yevgeny Gerasimenko, a correspondent for the Saratov independent weekly Saratovksy Rasklad; and Anatoly Voronin, deputy director of the Russian news agency Itar-Tass. The freelance journalist Elina Ersenoyeva and her mother Margarita were both abducted in Chechnya amid rumors that Elina had been married to the infamous Chechen separatist fighter Shamil Basayev. She had recently reported on prison conditions in the republic. In the case of the 2004 murder of Forbes editor Paul Klebnikov, two ethnic Chechen suspects, Kazbek Dukuzov and Musa Vakhayev, were acquitted in May after a trial that was closed to the public to protect classified evidence. However, the Klebnikov family appealed and Russia’s Supreme Court overturned the acquittal in November, ordering a retrial.

Journalists remained unable to cover the news freely, particularly with regard to contentious topics like Chechnya or the environment, and were subject to physical attacks, arrests, detentions, random searches, threats, and self-censorship. While Russia assumed the presidency of the Group of Eight in 2006 and hosted the international club’s summit in St. Petersburg in July, the authorities used police violence and detentions to bar foreign journalists from covering civic protests that took place.

Authorities continued to exert influence on media outlets and determine news content in 2006. The state owns or controls significant stakes in the country’s three main national television networks: Channel One, Rossiya, and NTV. Some diversity of perspective exists in print media at the national level, which are privately owned. Ownership of regional print media is less diverse and often concentrated in the hands of local authorities. Private owners of media outlets are generally billionaire business magnates or large companies like the state-controlled energy conglomerate Gazprom, which holds majority stakes in the newspaper Izvestia and radio station Ekho Moskvy.

However, the law requires little transparency in media ownership, and media watchdogs expressed concern in 2006 that companies like Gazprom would purchase additional newspapers, such as Komsomolskaya Pravda, and tighten the establishment’s grip on the media ahead of the 2008 presidential election. The government continued to disadvantage private media by allocating subsidies to state-controlled outlets and controlling the means of production and distribution. With online media developing and 16 percent of the population now online, the government also harassed some of Russia’s leading news websites. For example, officials accused Pravda.ru, Bankfax.ru, and Gazeta.ru of spreading extremist ideas, and fined the editor of the internet publication Kursiv for publishing an “offensive” article about Putin.

.

FacebookTwitterGoogle+LinkedInVKWordPressBlogger PostLiveJournalTumblrTelegramWhatsAppSMSEmailGoogle GmailOutlook.comMail.RuPrintFriendly
One Comment
  1. Mitenkään vähättelemättä Freedom Housen tutkimusta, on hyvä muistaa, että Freedom Housea pidetään yleisesti suhteellisen riippuvaisena USA:n hallinnon painotuksista. Esim. Venäjän osalta tulokset saaattavat hyvinkin pitää paikkansa, mutta noin yleisesti ottaen Freedom Housea ei voi pitää täysin luetettavana – keskushan listaa esim. amerikkalaiset tiedotusvälineet hyvin vapaiksi, mikä taas ei täysin vastaa todellista tilannetta.

    Ville

Leave a Reply