Islamin merkitys nyky-Tshetsheniassa

Tshetshenian lippuEtnografi ja kirjailija Zalpa Bersanova on vuosikausia tutkinut tshetsheenien muuttuvia käsityksiä perinteistään ja arvoistaan. Bersanova selvittää Pieni Puu ry:n verkkosivustolla maanmiestensä suhdetta muun muassa islamiin. Bersanova oli vuonna 2005 ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi yhdessä 35 venäläisnaisen kanssa.

Viidentoista viime vuoden aikana olen systemaattisesti suorittanut kyselyjä tshetsheenien joukossa tiedustellen heidän mielipiteitään omista tavoistaan ja uskomuksistaan, arvoistaan ja uskonnostaan.

Vuonna 2004, kysyessäni haastateltaviltani “mitä arvoa pidät kaikkein tärkeimpänä tshetsheenien hengellisessä elämässä”, enemmistö vastanneista (68 %) vastasi “uskoa”. Useita vuosia aiemmin heidän vastauksensa olisivat kuuluneet “säädyllistä käytöstä”, tai “rohkeutta” tai “itsehillintää” tai “oikeudenmukaisuutta”.

Tämä muutos on helppo selittää. Uskonnosta on muodostunut hengellinen “turvapaikka”, jossa ihmiset yrittävät saada rauhan arkielämän julmuudesta.

Lue lisää:
http://pienipuu.blogspot.com/2009/06/islamin-merkitys-nyky-tshetsheniassa.html

FacebookTwitterGoogle+LinkedInVKWordPressBlogger PostLiveJournalTumblrTelegramWhatsAppSMSEmailGoogle GmailOutlook.comMail.RuPrintFriendly
One Comment
  1. Tämä kirjoitus on aika lailla asenteellinen, eikä luo kovinkaan uskottavaa kuvaa ilmiöstä mitä käsittelee.

    Kirjoittaja käyttää sumeilematta Venäjän sotapropagandan käsitteitä “wahhabisti” ja “terroristi”. Ymmärtääkseni Tshetsheniasta ei löydy juuri ketään joka kuvaa uskonnollista suuntautumistaan “wahhabismiksi” tai edes “salafismiksi”. Kyseessä on haukkumanimiä joiden käyttöön propagandassa on turvauduttu vastustajien solvaamiseksi, piittaamatta siitä mitä nämä sanat oikeastaan pitävät sisällään.

    Kuvaus Adatista on varsin pintapuolinen, eikä kovinkaan oikeansuuntainen. Adatin säännöstöön toki laajalti tukeudutaan, mutta tämän päivän Adat-tulkinta on kaukana siitä mitä se aikoinaan oli. On hyvin vaikea, jos edes mahdollista, löytää tsetseeniä joka sanoisi että Adat kulkee Koraanin ja Sunnan edelle. Adatin kannattajat päinvastoin argumentoivat siten, että Adat ei ole konfliktissa Islamin kanssa.

    Juttu naispuolisista itsemurhapommittajista on ilmiö joka on todellisuutta valtavasti paljon suurempi venäläisessä lehtikirjoituksessa. “Mustat lesket” ja heidän itsemurhapommit ovat Venäjän lehdistössä hyvin paljon laajempi ilmiö kuin todellisuudessa.

    Verikoston osalta lienee paikallaan muistuttaa, että sellainen on ollut käytössä hyvin monessa kulttuurissa – niin Euroopan alkuperäiskansojen keskuudessa kuin muissakin maanosissa. Tällä tavoin on luotu järjestelmä joka korvaa kylä- ja heimoyhteiskunnan yläpuolella puuttuvaa järjestysvaltaa. Ilmiön kuvaaminen joksikin tshtsheenien keksinnöksi esiintyy lähinnä venäläisessä propagandassa vastustajan demonisoinnin välineenä.

    “Tshetsheenit kertovat tarinaa ….”, “kuulin tarinan, joka panee ajattelemaan vieraanvaraisuuden arvostamista ….” jne. ovat lähdeaineistona yhtä hataraa kuin miltä se kuullostaa. Kuolleen hautaaminen välittömästi on ymmärtääkseni osa Adat-perinnettä, joten tuosta tarinasta on aika vaikea lähteä löytämään esimerkkejä Islamin ja Adatin välisestä ristiriidasta ja keskinäisestä priorisoinnista.

    Ensimmäistä kertaa kuulen väittämän että uskonnollinen fanatismi olisi jotenkin liittyvä sufi-veljeskuntien harrastamaan zikr-transsiin. Eihän kukaan tällaista väitä, joten miksi kirjoittaja lähtee sellaista väitettä vastaan argumentoimaan?

    Pakkoavioliitoista kirjoittaja kertoo kyseessä olevan “jälleen yksi vakava loukkaus tshetsheenitraditioita kohtaan”. No kun asia on ristiriidassa jo Islamin oppien kanssa, niin ei tästäkään pitäisi kyetä luomaan konfliktitilannetta Adatin ja Islamin välissä.

    Dubrovka-tapahtumien ympärillä on kehittynyt eräänlainen mystinen satukertomusto. Uskottavuutta näillä tarinoilla ei juuri ole – kertomukset osallistujien uskomuksista tapahtumassa kaatuvat siihen, että kyseiset henkilöt eivät ole keskuudessamme kertomassa asioista.

    Tarina siitä miten kulkukoirat olisivat pelastaneet miehen repimällä hänen päänsä ympärille käärittyä muovia on puhdas höpö-höpö-juttu. Missä ajassa olisivat koirat muka sellaista ehtineet tehdä?

    Ei “wahhabiitti”, jos sillä tarkoitetaan Koraaniin tukeutuvaa henkilöä, koskaan ehdottaisi sisarusten välistä “avioliittoa”. Jonkin epämääräisen vihollisen demonisoimiseksi tällaista tarinaa voi kertoa, ja herkkäuskoiset ehkä omaksuvat tarinan.

    Mikael Storsjö

Leave a Reply