Pietarin matka-aika puolittuu 2010

Pietarin junaVenäjällä riittää rahaa Suomi-radan remonttiin

Helsingin ja Pietarin välinen junailu sujuu jatkossa suureksi osaksi 200 kilometrin tuntivauhtia. Näin tapahtuu, mikäli rataremontit sekä Suomen että Venäjän puolella valmistuvat ajoissa.

Lahti-Luumäki osuuden perusparannus on rakenteilla seuraavat kolme vuotta. Vuonna 2011 itään suuntautuvan radan pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että uudet Pendolinot kykenevät 200 kilometrin tuntivauhtiin. Nykyisin nopeus Lahden ja Vainikkalan välillä on enimmäkseen 140 kilometriä tunnissa.

Myös Venäjän puolella radan parannustyöt ovat käynnissä.

“Ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö radan parannustyöt myös Veänäjän puolella valmistuisi ajoissa. Rataprojekti on priorisoitu Venäjllä todella korkealle ja siihen on varattu runsaasti rahaa”, VR:n henkilöliikenteen johtaja Antti Jaatinen kertoo.

Venäjän puolella aiotaan rakentaa kokonaan uusi 60 kilometriä pituinen rata Pietarista kannaksen kautta Suomenlahden rantaan. Uusi rata varataan tavaraliikenteelle, joilloin nykyisen radan kapasiteetti nousee, kun tavarajunat eivät ole enää matkustajajunien tiellä.

Ratatyöt Venäjän puolella ovat Jaatisen mukaan sujuneet liukkaasti.

“Kannattaa muistaa, että Suomi ei ole venäläisille mikään yhdentekevä rautatiekumppani. Puolet koko Venäjän kansainvälisen henkilöliikenteen lipputuloista tulee Suomen-liikenteestä”, Jaatinen havainnollistaa.

Pietarin matka-aika puolittuu 2010

Helsingin ja Pietarin välinen junamatkustus nopeutuu rajusti parin vuoden kuluttua. Nykyinen viiden ja puolen tunnin matka-aika supistuu parin vuoden kuluttua kolmeen tuntiin.

Reitillä otetaan samaan aikaan käyttöön uuden uutukaiset Pendolino-junat. Ensimmäinen neljästä tilatusta junasta on tekeillä Alstomin tehtaalla Italian Saviglianossa ja se valmistuu vuoden kuluttua syyskuussa. Linjaa operoiva suomalais-venäläinen yhteisyritys Karelian Trains on tilannut Pietarin-liikenteeseen kaikkiaan neljä junaa.

“Helsingin ja Pietarin välinen junaliikenne on eräs Euroopan potentiaalisimpia kasvusektoreita. Kolmen tunnin matka-aika on juuri sellainen, että se kokemuksemme mukaan kääntää matkustajavirrat lentoliikenteestä raiteille”, Alstomin nopean junaliikenteen johtaja Yannick Legay sanoo.

Yhtiön Pendolino-tekniikasta vastaava johtaja Roberto Rinaldi uskoo, että junan Suomessa kärsimät lastentaudit on voitettu.

“Pietarin liikenteeseen tulevien junien suojausta on parannettu muun muassa juuri hirvikolareita varten. Myös kallistustekniikkaa on kehitetty ja junien yhdistelykin pitäisi nyt sujua moitteetta”, Rinaldi sanoo.

Teknologiajohtaja ei silti lupaa, että uudetkaan Pendolinot toimisivat täysin moitteetta. “Teillä on niin ankara ilmasto, ettei ongelmista päästä tyystin eroon milloinkaan.”

Alstom huoltaa uusia junia ensimmäiset kaksi vuotta. Sen jälkeen junat huolletaan Helsingin VR:n Ilmalan varikolla, jonne valmistuu tänä kesänä uusi huoltohalli. Pienempiä huoltoja kuten siivouksia tehdään myös Pietarissa.

Uudet junat eroavat jonkin verran Suomen nykyisistä Pendolinoista. Juna on sovitettu sekä Suomen 25 000 voltin että Venäjän kolmen tuhannen voltin sähköjärjestelmään.

Venäjän ja Suomen raiteet eroavat toisistaan neljällä millimetrillä. Rinaldin mukaan tästä ei aiheudu ongelmia.

Lähde: Tekniikka&Talous 20.5.2008
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article107762.ece
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article107776.ece 

FacebookTwitterGoogle+LinkedInVKWordPressBlogger PostLiveJournalTumblrTelegramWhatsAppSMSEmailGoogle GmailOutlook.comMail.RuPrintFriendly

Leave a Reply