FINROSFORUM 2009 | Helsinki 25.-26.05.2009

Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi järjestää kolmannen vuotuisen seminaarinsa FINROSFORUM 2009 Helsingissä 25.-26. toukokuuta 2009. Tapahtumaa ovat mukana järjestämässä yhteistyökumppanimme sekä Suomessa että Venäjällä, mukaan lukien eduskunnan ihmisoikeusryhmä. Seminaari saa tukea Suomen ulkoministeriöltä.

Kaksipäiväisen seminaarin pääaiheet ovat kansallisten, uskonnollisten ja seksuaalisten vähemmistöjen oikeudet sekä poliittisten vankien kysymys Venäjällä. Seminaari pidetään eduskunnan lisärakennuksen auditoriossa. Seminaarin työkielet ovat venäjä ja englanti. Käytössämme on simultaanitulkkaus.

Seminaariin osallistuvat mm. muukalaisvihaa tarkkailevan SOVA-keskuksen varajohtaja Galina Kozhevnikova, Yhdysvaltoihin vainoa paennut pohjoiskaukasialainen toimittaja Fatima Tlisova, Moskovan Gay Pride -paraatin pääjärjestäjä Nikolai Aleksejev, neuvostoajan mielipidevanki Jelena Sannikova sekä poliittisia vankeja puolustava asianajaja Mihail Trepashkin.

Seminaarin virallinen osuus alkaa maanantaina 25. toukokuuta klo 08:30 ilmoittautumisella. Maanantain iltaohjelmassa kuulemme kahden tunnetun poliittisen nykylaulajan, Televizor-yhtyeen solistin Mihail Borzykinin ja PTVP-yhtyeen solistin Aleksei Nikonovin, esiintyvän Suomenlinnan Ylähuoneella.

Seminaarin yksityiskohtainen ohjelma ja puhujien lyhyet esittelyt löytyvät verkkosivustoltamme: http://www.finrosforum.fi/.

Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi perustettiin tammikuussa 2007. Järjestö on huolissaan demokratian ja ihmisoikeuksien murenemisesta Venäjällä. Yhdistyksemme tukee kansalaisyhteistyötä Suomen ja Venäjän välillä tukemalla kansalaisaloitteita demokratian, ihmisoikeuksien ja sananvapauden edistämiseksi.

Venäjän presidentin Dmitri Medvedevin Suomen-vierailun alla suomalaiset kansalaisjärjestöt, mukaan lukien Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi, vetosivat ihmisoikeuksien ja kansalaisvapauksien puolesta Venäjällä. Vetoomus on luettavissa Suomalais-venäläisen kansalaisfoorumin verkkosivustolla: http://www.finrosforum.fi/?p=2516.

Lisätietoja:

Heidi Hautala
Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi
+358 50 511 3129

Kerkko Paananen
tiedottaja
Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi
+358 44 070 7710

FacebookTwitterGoogle+LinkedInVKWordPressBlogger PostLiveJournalTumblrTelegramWhatsAppSMSEmailGoogle GmailOutlook.comMail.RuPrintFriendly